Thursday, January 20, 2011

Where Allah When Im in Need ??

Assalamualaikum kepada pembaca entry kali ini,entry kali ini just sekadar ingatan yang ringkas utk kita sama2 mencari jawapan utk persoalan diatas.Seringkali terdetik di hati dan perasaan,dimana janji Allah utk menolong aku bila aku memerlukan Allah?Kenapa aku sering diuji dengan pelbagai kesusahan tetapi aku rasa seperti tiada bantuan kepadaku??Kata nak tolong,tpi xda pun???

Jawapan utk persoalan diatas,Allah sentiasa ada disisi kita tetapi kita yang xnampak wujudnya Allah kerana kita lebih mengharapkan kesenangan berbanding Allah,kenapa saya kata mcm 2?Sbb kita hanya harapkan kesusahan utk hilang lebih drpd kita berdoa seperti ini "Ya Allah,Kau dampingilah Aku walau bagaimanapun keadaaan aku,andai aku lemah kuatkan aku dgn mengingatiMu".Kebanyakan dari kita lebih berdoa sebegini:

1.Ya Allah hilangkan sakit ini cepat2
2.Ya Allah bgila aku cepat kaya
3.Ya Allah bgila aku cepat pandai
4.Ya Allah,bgila aku dpt si dia,kerana aku terlalu cinta padanya.
5.Ya Allah,aku betul2 perlukan duit,aku janji aku solat 5 waktu cukup,tpi tolonglah aku utk dpt duit cepat.

Aduh,patotlah sehingga sekarang tiada rasa cinta ataupun ruang Pemilik Nyawa dalam hati kita.Mari kita sama2 bertanya didalam hati kita tentang soalan-soalan berikut:

1.Diwaktuku sihat,Berapa kali aku mengingati Allah?
2.DIwaktuku senang,berapa banyak sedekahku di jalan Allah?
3.Sewaktu aku pandai dan beroleh ilmu,pernahkah terucap dibibirku Alhamdulillah atau Subhanallah?
4.Sewaktuku jatuh cinta,kuatkah lagi cinta aku pada Allah berbanding dia?Masih adakah Allah dihatiku?
5.Cukupkah solatku 5 waktu sewaktu aku beroleh rezeki?

Selagi nyawa dikandung badan,ketahuilah bahawasanya Allah sentiasa berada disisi kita 24 jam,tetapi kita yg perlu sedar didalam hati bahawa si Dia sentiasa ada,cumanya kta perlu tahu Allah datangkan dirinya dalam 2 bentuk samada NIKMAT ataupun UJIAN...andai kita dapat mengenali nikmat dan kesusahan itu,kita akan sentiasa yakin dan pasti bahawa Allah sentiasa ada disisi kita.

Contohnya,andai kita beroleh ilmu dan rezeki,kita tahu Allah lah pengurnia rezeki dan ilmu kepada kita lantas tanpa segan dan malu terpacul Alhamdulillah dan Subhanallah dari mulut dgn nyata.Andai datangnya ujian kehilangan org tersayang atau harta benda,lantas berfikir bahawa semuanya adalah milik Allah,insyaAllah kita rasa semakin kuat cinta dan yakin dgn Allah sebagai pemilik segala-galanya.

Kesimpulannya,mari kita sama-sama cuba mencari tanda2 dan wujudnya Allah disekeliling kita dalam apa jua bentuk sekali pun,agar kita lebih mencinta dan memberi ruang di hati kita utk Allah sebagai pencipta dan pemilik seluruh Alam Semesta ini.

Doa


Ya Allah,Dampingiku Diwaktuku Susah dan Senang,
Jgn Hilangkan Ujian keatasku andai kesenangan dpt menghilangkan cintaku pada Mu,
tetapi Kuatkanlah Semangatku Utk Menempuh Ujian dariMu,
Andaiku Kaya,Kayakan aku dalam mengingatiMu,
Andaiku Miskin Utuhkan hatiKu utk Sentiasa Bersyukur.
Hanya padaMu Aku mengadu dan Hanya Padamu Aku Memohon Pertolongan.





Credit goes to Opie

Yang Benar
Prince Mesir

16 comments:

  1. salam,
    Allah tu maha kaya. dia bagi kita kesenangan or kesusahan hanya untuk menguji kita. dan maksudnya Allah masih sanyangkan kita. jika susah diberi, dia nak tengok sejauh mana kesabaran kita terhadap ujian tersebut dan macam mana kita nak handle masalah tu. jika diberikan kita kesenangan, dia nak tgk hamba dia ni bersifat riak or tak. jika kita tidak tergolong dalam ketegori macam tu alhamdullilah la. iman kita masih utuh untuk menjadi hamba-Nya yang soleh.
    maaf lah, sy pun tak pasti samada betul atau tak. sebab sy pun masih membetulkan diri sy.
    =)

    ReplyDelete
  2. dont worry opie,kongsi ilmu dan nasihat 2 xperlukan syarat sempurna,klau nk tggu semua org sempurna,sampai bila2 tak boleh nk tegur dan kongsi pendapat....

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. sory lah Encik PrinceMesir. sy cuba cari cara nak cakap ngn Cik Ema. tapi blog dia cuma boleh follow jep.
    to Cik Ema:
    Sebenarnya Allah tu akan berikan kita segala yang kita mahukan cuma cepat atau lambat jep. jika cepat pemberiannya mungkin sebagai ujian-Nya terhadap kita. jika lambat juga merukan ujian. jadi kita sebagai hambanya perlulah meneliti duduk perkara tersebut. moga-moga kita jadi hambanya yang soleh dan solehah. dan kita kena yakin bahawa Allah tu sentiasa ada bersama kita.
    to Encik Prince mesir:
    sememangnya kesempurnaan itu tidak dimiliki oleh semua orang. pendapat saya Allah tu menciptakan kita dengan berbagai-bagai untuk melengkapkan antara satu sama lainya. sebagai contohnya jika diri saya ade kekurangan maka ada lah yang akan melengkapkan saya. jadi masalah sempurna tu tak wujud kot. sebab semua manusia ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.
    Thanks~

    ReplyDelete
  5. nur ema hajirah:ok,insyaAllah akan menyusul dalam entry yang seterusnya.keinsafan penting dlm kehidupan manusia agar sentiasa memeperbaiki kelemahan,tanpa insaf,kita manusia lalai dan leka serta semakin jauh dari Allah.Semoga bertambah iman dan cinta ema pada Allah SAW,insyaAllah...

    opie:betul 2 opie,sya sokong.sorry klau salah faham,hehe...kita manusia harus saling lengkap melengkapi,manusia tidak mampu utk berdiri seorang dri,sedangkan Adam dambakan Hawa,apatah lagi kta insan yg lemah dan tidak setanding para anbiya..

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. ema:insyaAllah,may u will always be in love with Him.

    ReplyDelete
  8. sebab saya tak sama mcm awk ,saya nak ketenangan hati...

    ReplyDelete
  9. insyaAllah,we all pray for u,as we muslim,mesti doa utk semua kan...:)

    ReplyDelete
  10. =D thx...
    tajuk lagu dlm blog awak ni ape?

    ReplyDelete
  11. welcome ;)
    owh tajuk die,muhasabah cinta,edcoustic....

    ReplyDelete
  12. hmmm. ketenangan itu tidak akan datang bergolek. kita kena cari kan?
    rasanya semua benda yang kita kehendaki kita kena cari sendiri. dan yang paling penting kita mestilah buat dengan/mencarinya dengan cara yang betul supaya apa yang kita dapat tu berkekalan. betul tak?
    betul juga cakap encik prince mesir tu. as muslim kita kena doa untuk semua. baru islam tu boleh maju dan tidak nampak mundur.

    ReplyDelete
  13. Memohon pinjaman cepat dan mudah tanpa caj pendahuluan pada kadar yang berpatutan.

    Alamat - 350 Fifth Avenue, tingkat ke-34. New York, NY 10118-3299 Amerika Syarikat

    kod zip - 01001

    Untuk Pinjaman Peribadi, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman gadai janji, Projek Pinjaman, sila hubungi kami: mabelhernandezloan@gmail.com bagi memenuhi semua Loan Berkaitan Keperluan tanpa bayaran pendahuluan.

    Kami menawarkan Persendirian, Commercial and Personal Loans dengan Minimal Kadar Faedah tahunan serendah 3% dalam tempoh 1 tahun untuk tempoh jangka masa 50 tahun pembayaran balik kepada mana-mana bahagian di dunia. Kami memberi pinjaman dalam julat $ 5,000 kepada $ 100,000,000 USD. pinjaman kami juga diinsuranskan untuk keselamatan maksimum adalah keutamaan kami.

    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda ?, Pinjaman untuk menyatukan hutang anda, pinjaman untuk kegunaan peribadi, Pinjaman Kad kredit, pinjaman Penjagaan Perubatan, Loan Kereta, Mortgage Pinjaman, Pinjaman Pelajar e.t.c.

    Sama ada anda mahu untuk menyatukan hutang kadar faedah tinggi, membiayai pembelian utama, atau membayar untuk perbelanjaan yang tidak diduga, kita boleh menyesuaikan pinjaman untuk anda.

    ReplyDelete