Wednesday, January 19, 2011

Life Just Once,So Enjoy Doing Ama'l for The Next Life

Assalamualaikum to all readers to this blog,as goes assalamualaikum mean peace be upon u,ataupun dalam bahasa melayunya keatas kamu keamanan atau keselamatan.Kali ini entry yang ringkas nak dikongsi dgn korang sbb ada feedback dari rakan yang meminta utk ditulis entry tentang cara hidup yg mengikut panduan Islam,so entry kali ini akan berkongsi semampu yang mungkin utk kita sama2 muhasabah cinta kta pada Allah SWT melalui amal kta.

Rasanya ramai yang tahu,satu perkara yang paling hampir dgn kita ialah MATI,namun sejauh mana pengetahuan itu memberi impak kepada kita utk berubah dan mempersiapkan diri kta membawa amal utk suatu hari dimana tiada sesiapa pun dapat membantu kta melainkan amal yang telah kita usahakan didunia.Alam itu tak lain dan tak bukan alam barzah dimana kta ditinggalkan keseorangan dalam kubur yg saiz dan kecerahannya akan seriring dgn amalan kita di dunia.Sbb itu ada beberapa pendapat mengatakan SYURGA itu letaknya DIDUNiA...

Mengingati Mati Mencegah Maksiat serta Penjaga Iman yg Terbaek

Mati sepertimana yang kita tahu,terpisahnya roh dari jasad seseorang,apabila ini berlaku berakhir sudah kisah kehidupan seorang hamba Allah dan tertutupnya pintu taubat.Mari kita sama2 berfikir sejenak,sejauh mana amal yang kita telah siapkan utk menghadapi mati ??Adakah mati itu hanya pada umur 60 dan keatas??Sudah tentu tidak,even kanak-kanak pun tahu perkara itu,apatah lagi kita yang sudah mencapai akil baligh.

Sebenarnya,dgn mengingati mati dapat mewujudkan dua sifat positif dlm diri kita sndri iaitu INSAF dan SEMANGAT,pentingnya dua sifat ini kerana ianya merupakan penggerak diri kepada pencarian cinta Allah.Kenapa begitu?Kerana andai seseorang diberi berbagai2 jalan sekalipun utk mencapai sesuatu namun diri sndri tidak tergerak hatinya utk mencapai jalan2 tersebut,segala jalan yg diberi bagaikan mencurah air ke daun keladi.
Contohnya,andai diajar cara termudah sekali pun utk belajar add math,namun si pelajar sendiri tiada keinsafan dan semangat utk mengetahuinya,jadi ia akan membawa kepada perkara yg sia2.

Justeru itu,entry kali ini lebih kepada utk mewujudkan perasaan INSAF dan SEMANGAT utk berubah dalam diri pembaca-pembaca sekalian.Fikirkan sejenak perkara2 dibawah:

1.Adakah dgn permulaan nama Muhammad dan Nur pada kad pengenalan kita dapat menjamin syurga dalam genggaman kta?
2.Adakah kerana aku dilahirkan sebagai seorang Islam bermakna aku telah hebat dan mengetahui semua perkara dalam Islam dan sejauh manakah pengetahuan aku terhadap Islam??
3.Sejauh mana bekalan yg telah aku lakukan selama hidup ini utk dijadikan penyelamat dari seksaan kubur kelak?
4.Dimanakah Allah didalam hati aku??Adakah gf dan bf aku lebih banyak mengisi ruang hati ku berbanding Allah?
5.Sejauh mana aku percaya pda Allah dalam setiap perbuatan aku??

Kesemua soalan itu korang jawabla didalam hati,buatlah jawapan yang terbaek utk soalan2 tersebut kerana kta lebih mengetahui diri kita yg sebenar.Selagi hayat dikandung badan,cubalah memberi jawapan yang terbaik utk soalan2 berikut kerana esok bknlah milik kita,tetapi esok adalah anugerah Allah kpd kta.

Andai esok bukanmiliku lagi Ya Allah,kau matikanlah aku dalam keadaan Husnul Khotimah.

Akhir kata,entry kali ini nk berkongsi sedikit doa dan lagu sebagai tanda kta mengingati mati.

Doa Dalam Lagu

Ya Allah,kami berlindung dari kekufuran dan kekafiran serta kami berlindung dari azab kuburMu Ya Rahman Ya Rahim


Wahai... Pemilik nyawaku

Betapa lemah diriku ini

Berat ujian dariMu

Kupasrahkan semua padaMu



Tuhan... Baru ku sadar

Indah nikmat sehat itu

Tak pandai aku bersyukur

Kini kuharapkan cintaMu



Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...



Tuhan... Kuatkan aku

Lindungiku dari putus asa

Jika ku harus mati

Pertemukan aku denganMu


'


Credit goes to Opie

Yang benar
Prince Mesir

7 comments:

  1. One of my favourite song, its lyric is too meaningful. Enough to make someone to cry, just like I did. Btw, nice entry but then you should alignment the paragraph and make double spacing between each paragraph, it would be easily for readers to read. :)

    ReplyDelete
  2. thanks rizha for the comment...really2 appreciate it,improvement on the way !! :)

    ReplyDelete
  3. wah! thanks a lot lah.
    btw, kita sepatutnya bersyukur sebab lahir sebagai islam. either kita tahu macam mana nak hargainya atau pun tidak jek yang menjadi permasahalaannya sekarang. hari tu ade tgk crita melayu yg baru kuar. (aku masih dara). dalam cerita tu nampak sangat islam tu lemah dan cuma pada nama saja. mujur nmpak kekuatan pada bacaan al-quran sorang pelakon tu. dan one of them kembali kepada jalan yang benar.
    owh. once again. thanks ya.

    ReplyDelete
  4. welcome opie!!
    hurm betul cakap opie 2,manusia hanya merasai sesuatu nikmat itu bila mana dia hilang nikmat 2.
    owh cerita aper 2 opie?sory,dok mesir tak tgk cite kat malaysia.hehe...
    most welcome opie...
    nnti ader idea just bgitaw lagi k.

    ReplyDelete
  5. huiisy,bermakne btui ayat kamu...mmg mendalam

    ReplyDelete
  6. adila:hurm,org kata klau nk wat,wat sungguh2 sampai jadi kan,so i try my best to touch readers heart as much as i can...harap dapat jadikan bekalan utk next life nnti...same2 la kita k.

    ReplyDelete
  7. Selamat datang ke FINANCE LEONARDO DORA sebuah syarikat pinjaman yang didaftarkan, yang menyediakan pinjaman untuk membantu kehidupan. Anda amat memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda, atau anda memerlukan pinjaman untuk perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Anda perlu pinjaman penyatuan atau gadai janji? Adakah anda mencari lebih banyak lagi, kerana kami berada di sini untuk membuat kesulitan kewangan anda sesuatu yang lalu. Kami telah membantu orang-orang yang memerlukan bantuan kewangan yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, memberi pinjaman untuk kadar faedah hanya 2%, Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu kami menyediakan sokongan dan penerima yang boleh dipercayai, dan akan bersedia untuk memberi pinjaman. Jadi, sila hubungi kami hari ini (leonardodorafinance@gmail.com)

    ReplyDelete